6 de abril de 2011

Os entrelaçados de Bembrive

Se ides por Bembrive, em Vigo, e tendes a fortuna de achar as mulheres locais asseando e limpando, orgulhosas, a sua igreja ('É bonita, si... Se nom gabamos nos, quem o fará')...



Se tendes a fortuna de entrar...



Entrelaçados idênticos recolhe Bieito Romero no seu livro das geometrias mágicas da Galiza, na igreja de Santa Maria de Melide.

1 de abril de 2011

O que me anda na cabeça...

ANDAMIONIUS ANDAMI F. EQ. COH.. I. LUCENS: 'Pequeno(?) Andamos' (Um luguês morrido em Centro-Europa)

Avión < Avia + -ion- 'Pequeno(?) Avia'

Dozon < Deçon < Decia + -ion- 'Pequeno Deça'  (Polo máis, Tamarela, Sarela, Ulhoa < Uliola...)

Catrovión, altura menor do monte Castrove (Sarmiento, Viage de 1745)

Brion < (?) *Bri-ion- / *Brig-ion-

Corcubiom < Carquobeom (s. XIV): (?) 'Pequena corcova'

Qual a orige de -ion-???

-----

Amplio a notícia a respeito de Andamionius. A inscriçom (CIL III, 8486) foi achada perto de Mostar, em Bósnia. A sua leitura completa é como segue:

Andamionius An/dami f(ilius) eq(ues) coh(ortis) I / Lucen(sium) / ann(orum) XXXV / st(ipendiorum) XV h(ic) s(itus) e(st) / Gav[i]llius f(ilius) [h]er(es?) / [d(e?)] s(uo?) pos(u)it 

Que eu saiba, Andamionius é um nome único; nom o é o nome do seu pai, conhecido na Gallaecia e na Lusitánia romanas, e idêntico, suspeito, co Céltico *andâmos, étimo do Irlandês annamh 'unaccompanied, rare' (Alan Ward, A Checklist of Proto-Celtic lexical items). A relaçom entre os nomes Andamionius e Andamus semelha, a priori, clara... E penso que única, lamentavelmente.

Com respeito a briom, é um topónimo em princípio pre-Latino, moi comum e espalhado, o que já é informativo. Penso que a sua mençom mais antiga é do Tombo de Sobrado, em documento do 818, e era o nome do monte ('castro' diz o documento) que domina a atual Vilouchada (Traço), cujo antigo nome era em si Lentrobe (escrevo agora de memória). Briom era, foi, um apelativo, penso que similar aos posteriores 'montecelos', 'outeirinhos', 'cotarelos', e demais. Já nom sei, contodo, qual é a sua historia, se desde *Bri-ion-, ou desde *Brig-ion-... Ou desde outra opçom bem diversa das anteriores.

Por último, Castroviom atacou-me o outro dia lendo a viage a Galiza de 1745, de Sarmiento (quanto máis leo da sua obra, máis gigantesco e imprescindível se me fai). Tamém é mencionado o Castrovion  no dicionário Madoz (entrada Campañó).