Salamonde

Brevíssimo apontamento. Vejo na revista NALGURES3 (pp. 332-333) a ediçom dum velho documento galego - guardado em Astúrias - referente à freguesia de Armeses, em Maside. O documento nom é per se extraordinário, mais um par e meio de detalhes chamam poderosamente a minha atençom nel.


1º.- No documento cede-se umha propriedade chamada Kastro, situada baixo o Kastro Karango. Este deve ser o nome dum monte ou castro local cujo nome devém -suspeito- dum *Caranico, mesmo nome que o dumha famosa e nom localizada mansio viária situada entre Brigantium e Lugo. É sempre interessante ver que um mesmo topónimo se apresenta em mais dum lugar.

2º.- Este lugar de Castro pertencia à igreja de Santa Maria de Sendamondi: Sendo umha igreja pola antiga Castela de Ourense, penso estamos a falar de Santa Maria de Salamonde. Coido que temos que na evoluçom deste topónimo de orige antroponímico deu-se um processo de assimilaçom do grupo /nd/ > /nn/ com posterior dissimilaçom /n/ > /l/, e abertura da vogal da primeira sílaba (como em zarrado por cerrado):

Sendamondi > *Sennamonde / *Sannamonde > *Sanamonde > Salamonde

Consequentemente, Salamonde nom seria umha evoluçom do antropónimo Salamundi, com preservaçom irregular de /l/ intervocálico.

O texto do documento di:
"et iace ipsa uilla in territorio Kastelle, sub alpe Kastro Karango, prope aulam Sancta Maria de Sendamondi, loc[o] predicto et uilla que uocitant Kastro"

O lugar de Castro deve ser Castro, na freguesia de Santa Maria de Salamonde, nom longe de Sam Cibrao de Lás, cujo nome -como o de Salamonde- é tamém um germanismo ( < Egilanis, veja-se a coleçom documental de Doçom recentemente publicada polo Consello da Cultura Galega).

Comentarios

  1. Totalmente consistente cos abundantes “Sanamonde” da documentación, e tamén co recollido por “Balteira” do profesor portugués Almeida (ver http://cordal.eu/sala-zas-salamonde-salouzans.html).

    Polo demais, tratarei de localizar ese “alpe Kastro Karango”, que creo que non coincide coa “villa que uocitant Kastro”. Saúdos.

    ResponderEliminar
  2. Saúdos, meu. Já me contarás o de "alpe Kastro Karango" :-)

    ResponderEliminar

Publicar un comentario

Deixe o seu comentario:

O máis visto no último mes